Sektörünün yenilikçi firması ve markalı makarna ihracat lideri Selva Gıda’nın Genel Müdürü ve Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Karakuş, yıllar itibariyle makarna tüketiminde artış olduğuna işaret ederek, yıllık kişi başına tüketimin 6.6 kg seviyesine ulaştığını kaydetti. Karakuş, tüketimde artışa yeni neslin makarnayı daha çok sevmesi ve makarnanın sağlıklı beslenmede öneminin anlaşılmasının etkili olduğunu vurguladı.
İttifak Holding bünyesinde faaliyet gösteren sektörünün yenilikçi firması ve markalı makarna ihracat lideri Selva Gıda’nın Genel Müdürü Mehmet Karakuş, Türkiye’de makarna tüketimindeki artışa dikkat çekti. Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Üyesi de olan Mehmet Karakuş, kişi başına yıllık makarna tüketiminin 1962 yılında 1.2 kg, 1978 yılında 3.9 kg, 1985 yılında 4,1 kg, 1991 yılında 4.38 kg, 1999 yılında ise 5.5 kg olarak gerçekleştiğini belirterek, bugün ise yıllık kişi başına tüketimin 6.6 kg seviyesine ulaştığına dikkat çekti. Karakuş, “Son yıllarda makarna tüketiminin bir nebze olsun artmasında; yeni neslin makarnayı daha çok sevmesi, makarnanın sağlıklı beslenmede öneminin anlaşılması ile sektörün yaptığı halkla ilişkiler çalışmalarının etkili olduğu kanaatindeyiz. Ayrıca, Selva’nın son yıllarda yaptığı makarnaya itibar kazandırmayı amaçlayan ve tüketicilere makarnayı Türk yemekleriyle buluşturmalarını öneren iletişim çalışmalarının da tüketicilerin makarnaya ilgisinin artmasında etkili olduğunu düşünüyoruz” dedi
Ancak yıllık kişi başına 6.6 kg olan tüketimin dünya ülkelerine göre düşük ve yeterli olmadığına değinen Mehmet Karakuş, Türkiye’de tüketimin bölgesel ve sosyo ekonomik statü gruplarına göre farklılıklar gösterdiğini belirterek, “Ülkemizde tüketim, bölgesel ve sosyo ekonomik statü gruplarına göre farklılıklar arz etmektedir. Mutfağımızda ayrı sos yapma kültürünün olmaması, makarnanın itibarlı bir ana yemek olarak algılanmaması ve alternatif ürünlerin tüketim fazlalığı tüketimde beklenen artışların önünde engel olarak durmaktadır” görüşünü ifade etti. Karakuş, makarna tüketiminde sektörün ilk hedefinin yıllık kişi başı tüketimi 8 kg, ikinci hedefinin ise 10 kg seviyesine çıkarmak olduğunu sözlerine ekledi.
Türkiye makarna üretimine de işaret eden Mehmet Karakuş, 2 Milyon ton kapasiteye yaklaşan, 21 üreticinin bulunduğu Türk makarna sektöründe 2012 yılında 1 milyon ton makarna üretildiğini bildirdi. Bu rakamın 509 bin tonunun ihraç edildiğini, 493 bin tonunun ise iç piyasada tüketildiğini dile getiren Karakuş, “Son on yılda, ülkemizde yıllık tüketim büyüme oranı ortalama yüzde 3,5’tir” dedi.
TÜRKİYE, ÜRETİMDE İLK BEŞTE
Dünya makarna üretim ve tüketimi ile ilgili de bilgi veren Mehmet Karakuş, dünya makarna üretiminin 13.6 milyon ton seviyesinde olduğunu ve birkaç ülkede yoğunlaştığını kaydetti. Karakuş, “İtalya 3 milyon 316 bin ton ve yüzde 25 pay ile dünyanın en büyük üreticisidir. İtalya’yı yüzde 16 ile ABD, yüzde 10 ile Brezilya ve yüzde 7 ile Rusya izlemektedir. Türkiye, dünya makarna üretiminde yüzde 6 pay ile 5’inci sıradadır. Dünyada kişi başı makarna tüketiminde 26 kg ile İtalya ilk sırada yer alırken; İtalya’yı 12,3 kg ile Venezüella ve 11,9 kg ile Tunus izlemektedir. Türkiye 6,6 kg’lık tüketimiyle ancak 20. sıradadır” diye konuştu.
SELVA, ÇEYREK ASRI GERİDE BIRAKTI
Selva Gıda ile ilgili de bilgiler veren Mehmet Karakuş, bu yıl kuruluşunun 25’inci yılını kutlayan Selva’nın sektörde dört büyük makarna markası arasında yer aldığına dikkat çekti. Paket un sektöründe ise beş büyük markadan biri olduğunu vurgulayan Karakuş, Selva’nın 300’e yakın çalışanıyla 2012 yılında 2011 yılına göre hem iç piyasada hem de ihracatta büyüdüğünü belirtti. Yurt içinde distribütörlük sistemini kullandıklarını dile getiren Karakuş, “Selva, 67 bölge distribütörüyle faaliyetlerini yürütmektedir. İhracatta ise ülke distribütörleriyle çalışan Selva, 80’nin üzerinde ülkede satılmaktadır” dedi.