PepsiCo Türkiye, sürdürülebilir tarım konusunda hayata geçirdiği projelerle Türkiye’de ve bağlı bulunduğu Güneydoğu Avrupa Bölgesi’nde sektörün öncülüğünü üstlenmeye devam ediyor.
Halen “Naturalis” projesi ile kendi tarlalarında kullandığı gübreyi kendisi üreten PepsiCo, önümüzdeki 5 yıl içinde patates tarımında kullandığı suyu ve tüm operasyonlarındaki karbon ayak izini yüzde 50 azaltırken, 2016 yılı itibarıyla elit patates tohum ihtiyacının yüzde 80’ini, 5 Yıl içerisinde ise tamamını yerli elit tohumdan karşılamayı hedefliyor.
Dünyanın en büyük yiyecek-içecek şirketlerinden biri olan PepsiCo, aynı zamanda dünyanın en büyük tarımsal işletmelerinden biri konumunda. Bu nedenle de tarım bilim ve sürdürülebilir tarım konusu PepsiCo’nun genel başarısının ardında çok önemli bir rolü üstleniyor. Bu bağlamda PepsiCo Türkiye, Sürdürülebilir Tarım konusunda hayata geçirdiği yenilikçi projeler ve gelecek hedeflerini, PepsiCo Güneydoğu Avrupa Bölgesi Başkanı Eugene Willemsen, PepsiCo Türkiye Yiyecek Genel Müdürü Ece Aksel, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğünden Şube Müdürü Alper Şahin, ODTÜ Tarım Kürsü Başkanı Prof. Dr. Fatih Yıldız’ın konuşmacı olarak yer aldığı toplantıda kamuoyu ile paylaştı.
Toplantının açılış konuşmasını yapan PepsiCo Güneydoğu Avrupa Bölgesi Başkanı Eugene Willemsen; “PepsiCo Türkiye, tüketicilerine en iyi ürünleri sunabilmek üzere en kaliteli hammaddeye ulaşmak, çevreye karşı sorumluluğunu en üst düzeyde uygulamaya koymak ve birlikte çalıştığı çiftçilere ve tedarikçilere yatırım yapmak amacıyla sürdürülebilir tarım konusundaki çalışmalarına hız kesmeden devam etmektedir”, dedi.
Patatesin Türkiye’de en büyük cips üreticisi PepsiCo’nun en önemli hammaddesi olduğunu belirten Willemsen, PepsiCo’nun en büyük önceliklerinden birinin kaliteli patates yetiştirmek, verimi arttırmak ve tarımsal üretimde sürdürülebilirliği sağlamak olduğunu kaydetti. Willemsen, Türkiye’de üretilen cipslik patatesin yüzde75’inin ve toplam endüstriyel patatesin de yüzde 19’unun PepsiCo tarafından satın alındığını söyledi.
Patates üretimi ile ülke ekonomisine de önemli katkılar sağladıklarını, PepsiCo Türkiye’nin 18 şehirde,7 bin 555 futbol sahası büyüklüğüne denk gelen 3400 hektar alanda patates yetiştirdiğini ve dolaylı olarak 40 binden fazla istihdam sağladıklarını kaydeden Willemsen, 2013 yılı sonu itibariyle 70 bin ton cipslik patates ve12 bin 300 ton sertifikalı patates tohumu depolama kapasitesine ulaştıklarını söyledi.
Willemsen, PepsiCo’nun son 5 yıl içinde cipslik patates tarımına kazandırdığı şehirlerarasında Gaziantep, İzmir-Kınık, Kahramanmaraş-Elbistan, Adapazarı, Amasya, Tokat-Erbaa, Yozgat, Adıyaman, Aydın-Söke, Şanlıurfa, Aksaray, Isparta ,Çorum, Erzincan, Bitlis ve Muş’un yer aldığını belirtti.
PepsiCo Türkiye’nin sekizi Ziraat mühendisi, 24 deneyimli tarım uzmanından oluşturduğu “Sürdürülebilir Tarım Ekibi” ile çalışmalarını yürüttüğünü kaydeden Willemsen; PepsiCo’nun sürdürülebilir tarım konusunda “yerli elit patates tohumculuğu”, “ilk defa Türkiye’de geliştirilen ve uygulanan organik gübre- Naturalis”, “su tasarrufu”, “karbon ayak izi azaltımı” ve “tedarikçi eğitimleri” konuları ile öne çıktığını söyledi.
Eugene Willemsen, “PepsiCo olarak, dünya genelinde, tohumdan rafa tüm operasyonlarımızı sürekli olarak optimize edebilmenin ve daha modern hale getirebilmenin yollarını arıyoruz. PepsiCo Sürdürülebilir Tarım Ekibi’nin Türkiye’de çıkardığı işin, tarımın gücünden faydalanılarak ürünlerde kullanılan ham maddelerin kalitesinden ödün vermeden gıda güvenliğinin, çevresel sürdürülebilirliğin ve ekonomik fırsatların nasıl artırılabileceğinin çok güzel bir örneği olduğuna inanıyoruz”, dedi.
PepsiCo Türkiye, elit patates tohumlarının yüzde 100’ünüyerli tedarikçiden sağlamayı hedefliyor
Türkiye’nin patates kalitesinde dünyanın en iyileri arasında yer aldığını kaydeden Willemsen, patates konusunda uygulamaya koydukları yerli tohum sistemi ile patatesi kalitesini, zorlu hava koşulları ve hasat sorunlarına rağmen 177 indeks olarak arttırdıklarını söyledi.
PepsiCo Türkiye olarak, geçmiş yıllarda tamamını ithal etmek zorunda olduğumuz elit patates tohumlarının yüzde52’sini Türk tedarikçilerden sağladıklarını kaydeden Willemsen, “Bugün burada gururla açıklıyoruz ki, 2016 yılı itibarıyla yüzde 80 ve 5 yıl içerisinde yüzde100’ünü Türk tedarikçilerden sağlamayı hedeflemekteyiz. Bu sayede hem en kaliteli patatesi düşük maliyetlerle üretmeye güvenle devam edecek hem de PepsiCo’nun Avrupa‘daki diğer cips işleri için Türk tohumlarını temin edebilecek hale geleceğiz. PepsiCo Türkiye olarak Elit tohum Projesi’ni Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ve ODTÜ işbirliği ile sürdürüyoruz.” dedi.
PepsiCo Türkiye, organik atıklarından kendi doğal gübresini üretiyor: “Naturalis”
PepsiCo Türkiye’nin kendi geliştirdiği “Anaerobik Çürütme Projesi” ile dünyadaki tüm PepsiCo sistemi içinde tarlalarda kullanılmak üzere kendi gübresini üreten dünyadaki ilk ve tek örnek olduğunu belirten Willemsen, bu proje ile “Net Sıfır Atık” vizyonuyla çalışan yiyecek tesisinde kullanılan üretim döngüsünü, teknik ekiple mükemmel bir işbirliği gerçekleştirerek, organik atıkların “Naturalis” adlı patates gübresine dönüştürülmesine ve tekrar kullanıma sokulmasına katkıda bulunduklarını söyledi. Projenin PepsiCo Türkiye Suadiye Fabrikası’nda yürütüldüğünü kaydeden Willemsen, bu yılın başında bu yana Tarsus fabrikasının atıklarının da projeye dahil olduğunu söyledi.
Projenin amacının patates üretiminde kullanılan gübrelerin içeriğindeki kimyasalların miktarını yüzde 40 oranında azaltmak olduğunu ifade eden Willemsen, kimyasal gübre kullanımı ile elde edilen verime eş değer olan Naturalis gübresinin, bitkinin besin alımını kolaylaştırdığını; toprak için son derece sağlıklı olan bu gübre ile atmosfere daha az CO2 salındığını belirtti.
Eugene Willemsen, PepsiCo Türkiye olarak bu yılın başından itibaren PepsiCo’nun desteklemeli üretim modelinde, tedarikçilerin mevcut gübre ihtiyaçlarında artık Naturalis’i de kullanmaya başlamalarının mutluluğunu yaşadıklarını söyledi.
Çevre Dostu Patates Depolama Tesisleri
PepsiCo’nun çevreye karşı duyarlılığının bir başka somut örneği olan Patates Depolama Tesisleri ile de karbon ayak izinin düşürülmesine önemli katkı sağlanacak. Kurulan depolama sistemi ve nakliye mesafesinin azaltılması sonucunda bu süreçte doğaya salınan karbon miktarı yüzde 24 oranında azaltıldı.
PepsiCo Türkiye, kullandığı sulama sistemleri ile 2012 yılında 10,1 milyon ton su tasarrufu sağladı
PepsiCo Türkiye, sürdürülebilir tarım planlarında önemli bir yer tutan su kullanımı alanında, daha az su ile daha verimli sulama gerçekleştiren damla sulama, mini yağmurlama ve pivot sulama sistemlerini kullanılıyor. Eugene Willemsen, özel yazılım sistemi ile meteorolojik verileri aktarıp, toprağın ne kadar suya ihtiyacı olduğunu sensörler sayesinde bildirme özelliklerini barındıran İ-Crop teknolojisini sayesinde, yüksek miktarda su tasarrufu sağladıklarını ve verimi arttırdıklarını söyledi.
PepsiCo’nun patates üretim alanlarında kullanılan düşük basınçlı sulama sistemlerinin artışı sayesinde, 2012 yılında 10,1 milyon ton su tasarrufu sağladığına dikkat çeken Willemsen, PepsiCo’nun Türk çiftçisiyle işbirliğine devam ederek 5 yıl içerisinde su tüketimini ve karbon salınımını yüzde 50 azaltmayı hedefleyen projeler yürüttüğünü söyledi.
PepsiCo,“Tarım Akademisi” ile Türk çiftçisini eğitiyor
PepsiCo’nun çevreye karşı sorumluluklarını yerine getirmenin yanında birlikte çalıştığı çiftçiler ve tedarikçilerin başarılı olmaları için de büyük gayret sarf ettiğini belirten Eugene Willemsen, cipslik ve tohumluk patates üretiminde en iyi uygulamaların paylaşılması, iletişimin arttırılması ve başarıları sonuçların aktarılması amacıyla Tarım Akademisi’ni hayata geçirdiklerini ifade etti. Son iki yıldır gerçekleşen eğitimlerle başarı kriterlerini karşılayan tam 18 tedarikçi kazandıklarını kaydeden Willemsen, Tarım Akademisi ile bugüne kadar 180 kişiye toplam 208 saat eğitim verdiklerini söyledi.
PepsiCo Türkiye olarak aynı zamanda tedarikçileri destekleme kapsamında, ayni avans yöntemiyle, tedarikçilerin toplam gelirlerinin yüzde 40’ına tekabül eden tohum, gübre ve Bitki Koruma İlaçları gibi maliyetleri önceden karşıladıklarını da söyleyen Willemsen, çiftçilere hasada kadar 5 ay faizsiz finansal destek verdiklerini, ayrıca patates deposu yapmak isteyen girişimcilere de know how desteği vermeye devam ettiklerini söyledi.