Gıda sektörünün ihracat kapısı 23. Uluslararası Gıda Ürünleri ve Teknolojileri Fuarı Worldfood, CNR Expo’da Türk gıda sektörünün uluslararası buluşma noktası olarak kapılarını açtı.
1000’den fazla gıda firmasının katıldığı fuarda bakliyat, bisküvi, makarna ve un üretiminde öncü firmalar arasında yer alan Golda Gıda da, ihracat hedefleri doğrultusunda fuardaki yerini aldı.Sudan’da Dubai’ye, Japonya’dan Almanya’ya kadar 85 ülkeye ihracat gerçekleştiren Golda Gıda, bu sayıyı 100’e çıkarmak için çalışıyor. Uzak Doğu ve Amerika gibi büyük pazarlara da girmeyi hedefleyenve 138 milyonluk gelirle İSO’nun ilk 500 sanayi kuruluşu listesinde yer alan Golda Gıda, ihracat açısından zor geçen 2015 yılına rağmen yatırım çalışmalarına devam ediyor. 2014 yılında Türkiye 735 bin 832 ton makarna ihracatıyla, 1 milyon 750 bin ton ihracat gerçekleştiren İtalya’dan sonra ikinci sıra yer aldı. Özellikle Avrupa Birliği ülkelerindeki kota uygulaması sebebiyle ihracat rakamlarındaki kısıtlanmalara bu yıl bir de devalüasyon eklendi. Türkiye’nin AB ülkelerine yaptığı makarna ihracatı Temmuz ayı itibariyle kotaya takıldı.
2015 yılında dünya genelinde yaşanan tüm zorluklara rağmen gıda sektörü, dış ticarete katkı yapmaya, üretmeye, istihdamave ihracata devam ediyor. Bu yıla damgasını vuran devalüasyon ülkemizdeki ihracatın özellikle makarna sektörünü bir duraklama döneminin içine sürükledi. Bu dönem içerisinde kapanan dünya pazarlarına alternatifler aramaya devam eden Golda Gıda, ihracat kapılarını çoğaltmak ve yeni yatırımların önünü açmak adına Worldfood’daki yerini aldı.
Ekmeğin Tahtını Makarna Sallıyor
Dünya makarna pazarında önemli söz sahibi olan Türkiye’nin ihracat rakamlarıyla ilgili bilgi veren Golda Gıda İhracat Müdürü Özlem Çatav Tüylek; “Bugün buğdaydan yapılan sanayii ürünleri içerisinde makarna, üretim miktarı ve beslenmedeki önemi bakımından ekmekten sonra ilk sırada yer alıyor. Ancak son yıllarda dünyada buğdayın makarna şeklinde tüketimi, ekmek şeklinde tüketimine oranla her geçen gün artış gösteriyor. Makarnanın bu kadar yaygın olmasının nedeni, uzun süre muhafaza edilebilmesi, çeşitliliği, kolayca hazırlanması, lezzeti, besleyici ve ekonomik bir gıda maddesi olması’’ dedi.
Kotaya rağmen makarna ihracatımız artıyor
Tüylek, 2014 yılında Türkiye’de kişi başına 7,5 kg. makarna tüketildiğini söyledi: ‘’Dünyada ise 2014 yılı rakamlarına göre kişi başı makarna tüketiminde 26 kg. ile İtalya ilk sırada yer alıyor. İtalya’yı 13 kg ile Venezuela, 11.9 kg ile Tunus izliyor. Dünyanın çeşitli bölgelerinde yaşanan devalüasyonlar ihracat rakamlarının düşmesine sebep oldu. Avrupa Birliği’nin makarna ihracatında Türkiye’ye uyguladığı kota da satış rakamlarımızı çok sınırlıyor. AB ülkelerine ihracat Temmuz ayı itibariyle kotaya takıldı. Yani biz satışlarımızın sadece yılın ilk 8 ayında yapabiliyoruz ve kalan 4 ayda Avrupa ülkelerine satış gerçekleştiremiyoruz. Tüm bu etkenlere rağmen Türkiye’nin makarna ihracatı her geçen yıl artıyor. Golda olarak da geçen yılki ihracat rakamlarımızı korumaya çalışıyor ve tüm planlamalarımızı 2016 yılı odaklı olarak gerçekleştiriyoruz. Özellikle bu yıl yapmayı planladığımız yatırımların bir kısmını önümüzdeki yıl içerisinde gerçekleştirmeyi hedefliyoruz.”