Porselenin yıldızı, lezzetin yıldızlarını “Design for Chefs” etkinlikleri kapsamında 2017-2018 tasarımlarına yön vermek amacıyla Kütahya Porselen fabrikasında ağırladı. Hedefte Türkiye’deki tüm şeflere ulaşmak ve markanın gelecek tasarımlarına birlikte yön vermek var… Kütahya Porselen, yerli ürün talebini artırmak ve gastronomi sektörüne daha katma değerli ve kullanıcı odaklı ürünler sunabilmek amacıyla Executive Chef Rafet İnce liderliğindeki sektörün ileri gelen şefleriyle birlikte fabrika tanıtımı ve odak grup toplantısı gerçekleştirdi.
Kuruluşun tasarım çalışmalarındaki fikir ortakları olarak gördüğü şeflerin katkılarıyla verimli bir odak grup çalışması gerçekleştirildi. Türkiye’de porselen sektöründe şeflere yönelik önde gelen tasarım organizasyonlardan biri olan “Design for Chefs 2016” Kütahya Porselen’in Kütahya’daki kuruluş yerleşkesinde başladı. Öncelikle özel sunumlar eşliğinde Kütahya’nın yöresel lezzetlerini tadan şefler, ardından üretim tesisinde porselenin emek yoğun üretim sürecini zaman zaman bizzat üretime dahil olarak tecrübe ettiler. Organizasyonun ikinci gününde odak grup çalışması kapsamında Kütahya Porselen tasarım ekibi ile gastronomi şefleri arasında gerçekleştirilen toplantıda geleceğin gastronomisi ve porselen ürünleri tartışıldı. Değerli fikir çıktılarının alındığı toplantının ardından NG Porselen Müzesi ziyareti gerçekleştirilerek organizasyon tamamlandı.
Organizasyon gelenekselleşecek
Gelenekselleştirilmek amacıyla başlatılan “Design for Chefs” organizasyonunda edinilen olumlu izlenimler ve tartışılan yeni ürün fikirleri, yerli gastronomi ve yerli porselen sektörünün aynı kültürel değerler üzerinde yükselmesi adına büyük önem taşıyor. Kütahya Porselen, kullanıcı odaklı yenilikçi ürün fikirleriyle ve gerçekleştireceği yeni etkinlikleriyle sektörünün lokomotifi olmaya devam etmek arzusunda.
Rüştü Düver: “2016 iyi geçti, 2017’nin daha da iyi geçeceğine inanıyoruz”
Yemek Zevki dergisi olarak bizler de bu verimli ve keyifli etkinliğin bir parçası olarak mutfak dünyasının en gözde şefleriyle yola çıktık, porselen bir tabağın zorlu ama bir o kadar da ilgi çeken üretim hikayesine konuk olduk. Etkinlikler boyunca bizleri bir an olsun yalnız bırakmayan Kütahya Porselen Genel Müdürü Rüştü Düver ile bir araya geldik, “Design for Chefs” etkinliğinden markanın 2017 büyüme stratejilerine, tasarım odaklarına ve porselen gelişimine kadar her bir konuyu detaylı olarak konuştuk.
Rüştü Bey, “Design for Chefs” etkinliğinin düzenleniş amacından bahsederek, şeflerle başlattığınız tasarım çalışmalarını ana noktalarıyla anlatır mısınız? Kütahya Porselen olarak bugüne kadar kendimizi çok iyi tanıtamadığımızı düşünüyorum. Pazara yönelik harika ürünlerimiz vardı ama ne yazık ki ne markamızı tanıyorlar ne de yaptığımızı biliyorlardı. Özellikle son beş yıldır gerek Afyon’daki toplantılarımız gerekse birebir yaptığımız görüşmelerimiz neticesinde ürünlerimizi hedef kitle ve pazarlara ulaştırmaya ve tanıtmaya çalıştık. Ancak bu girişimlerimiz de belli bir noktaya kadar gelişebildi.
Şöyle de bir durum söz konusu tabii; şeflerimizin kafalarında kullanmak istedikleri çok sayıda ürün var. Doğal olarak ürün gamının hepsini birebir showroomlarımızda görme imkanları da olmuyor. Biz nereye showroom açarsak açalım uzaklığından veya yakınlığından şikayet ediyorlar. Örneğin Şişli’de bir showroomumuz var, haliyle lokasyonun trafik sorunundan şikayet ediyorlar. İstanbul sınırları içinde bu sorunu çözmek bugünün koşullarında çok da kolay değil. Baktığınızda her yerde farklı problemler var aslında… Biz de bundan hareketle “Design for Chefs” buluşmasının en doğru yol olacağına karar vererek bu yıl ilkini düzenledik.
“Şefler üretim zorluğunu görerek, ürünleri daha dikkatli kullanıyorlar”
Bu etkinlikle neyi hedefledik? Her şeyden evvel şefler üretimin ne şekilde gerçekleştiğini yerinde görerek, ürünleri daha dikkatli kullanıyorlar. Bu kadar zor üretilen bir ürünün aslında tukaka olmadığının farkına varıyorlar. Bu da bizim açımızdan çok değerli ki Kütahya’daki fabrikamızda çalışmalarımızı yerinde görerek kendileri de takdir ettiler zaten. Şeflerin istek ve beklentilerine uygun tabaklar yapmak bizim için önemli bir nokta. Nitekim bundan 6-7 sene önce Defne Koz’a tabak tasarlattığımız zaman da yine bu şeflerle birlikte beyin fırtınası yapmıştık. Defne Koz, onlardan aldığımız geri dönüşümlere göre tasarımlarına yön verdi. Dolayısıyla bugünkü toplantılarda da gördüğünüz gibi fabrikanın tüm tasarım ekibi buradaydı. Toplantılardan çıkan sonuçlar doğrultusunda ekibimiz bundan sonraki tasarımlarını daha doğru bir şekilde yapmaya gayret edecekler.
İki günlük programın ilk günü fabrika üretim bandının şeflere tanıtımı, bilgilendirme toplantısı ve ikinci gününde karşılıklı fikir alışverişleriyle geçti. Peki bundan sonraki yol haritanız ne olacak, biraz daha detay verebilir misiniz? Türkiye’deki şeflerin sayısı bu kadar değil tabii. Antalya bölgesi var, Anadolu’da şeflerimiz var. Buraya gelenler Türkiye’nin yıldız şefleri. Bildiğiniz üzere bu pazar çok geniş. Bir de bu işin halk lokantaları var. Anadolu’da daha farklı konseptler var. Bu sebeple bunların hepsine uygun çalışmalar yapmamız lazım. Bundan sonraki adımımız, etkinliğimizi farklı şef gruplarına yönelik gerçekleştirmek olacak. Bu sayede hem markamızı tanıtacağız hem de onların isteklerine uygun çalışmalar yapmaya gayret göstereceğiz. Amacımız şeflerle buluşmamızı yılda bir veya iki kere düzenleyerek geleneksel hale getirmek. Bundan sonraki yıllarda farklı şeflerle bir araya gelerek Türkiye’deki tüm şeflere ulaşmayı hedefliyoruz.
Rafet İnce / Burgu Arjaan & Tango Arjaan by Rotana Executive Şefi
“Porselene bakış açımız değişti”
“Ben Kütahya Porselen’in marka yüzüyüm aynı zamanda. Ama şunu söyleyebilirim, bu geç kalınmış bir proje, bence 10 sene önce yapılıp, hayata geçirilmesi gerekirdi. Çünkü Kütahya Porselen gerçekten iki gün boyunca gezdik ve gözlerimizle de gördük ki, dünyanın ve Türkiye’nin en büyük porselen markası. Keşke tüm bu yatırımlar, şeflere olan yakın ilgi ve yaklaşımlar bundan 10 sene öncesinde başlasaydı, çok daha iyi olurdu. Burada önemli bir kayıp var. Bundan önce ağırlıklı olarak perakendeye yatırım yapılmış, artık bizlere yatırım yapılıyor. Çünkü onlar da biliyor ki tabağa onayı veren, şefler…
Peki bu üretim ve tasarımlara ne şekilde yansır? Tabağın tek kullanıcısı şefler olduğu için onların söylediklerine kulak vermek, taleplerine uygun çözümler sunmak önemli. 2017 ve 2018 döneminde tüm bu çalışmaların etkilerini ve tepkilerini göreceğiz. Bu buluşmalar bizlerin dışında Türkiye’nin farklı şehirlerinden seçilmiş şeflerle de devam edecek. Toplamda 150 kadar şefle Kütahya Porselen yeni tasarımlarına hayat vermeye devam edecek. Herkesin ortak etkileri birleştirilip, toplamda 25 farklı tabak dizayn edilecek. Avrupa’ya baktığımızda tabak tasarımları şeflerin ve gurmelerin yorumları üzerinden gerçekleştirilir. Biz de ise bir ilkti. “Design for Chfes” etkinliğiyle ayrıca porselene bakış açımız değişti. Altı üstü tabak, porselen deyip geçiyorduk. Fabrikayı gezdiğimizde bambaşka bir dünyaya eriştik. Dolayısıyla bunun verimli ve faydalı bir çalışma olduğunu düşünüyorum.”
Mehmet Yalçınkaya / Wyndham Grand Kalamış Marina Hotel Executive Şefi
“Üretici firmalar bizi dinlemiyordu, bu ilktir…”
“Bu etkinlik sayesinde aslında Kütahya Porselen ile de tanışmış olduk. Onun ötesinde etkinliğin gelecek tasarımların başarısı açısından sektörümüze önemli bir katkı sağlayacağı düşüncesindeyim. Arkadaşlarımız toplantılarda isteklerini bildirdiler, bu da çok önemliydi. Çünkü normalde üretici firmalar bizlere bir tabaktan neler beklediğimizi sormazlar. Tabii kimi firmalarla bu anlamda beyin fırtınası yaptığımız zamanlar da olmuştu ama hiçbiri Design For Chefs kadar etkili bir çalışma olmadı. Bu ben ve diğer meslektaşlarım için ilkti. Bu sebeple de bizleri tasarıma ortak eden Kütahya Porselen’e teşekkür ederim.”
Ayvaz Akbacak / Danışman Şef
“Organizasyon muhteşemdi. Bu tür etkinliklerin hem tüketici hem üretici hem de şeflere büyük katkı sağlayacağını düşünüyorum. Bunun da sebebi, yapılan toplantıların sonuçlarına bakarsanız, bazı ürünlerin gözükmediği, bazı ürünlerin ulaşmadığı, bazı şeflerin görüşlerinin firma yöneticilerine ulaşmadığına tanık olduk. Avrupa’daki çoğu büyük firmaların Ar-Ge departmanlarında şefler vardır. Bu neden? Çünkü ne istediğini biliyor, bunun için de üreticiler de bu beklentiler doğrultusunda üretim yapıyor. Karşılıklı bilgi alışverişinin hem Kütahya Porselen markasının yeni tasarımlarına hem de sektöre faydalı olacağını düşünüyorum.”
Haber: Hatice Ünal BİLEN
Fotoğraflar: Ümit Başer ALKAÇ